Posts Tagged ‘perempuan’

Aku cantik kannnnnnn!

Herm! Cantiknya aku ni, tengok cantik tak aku? Hu3..Persannya minah ni. Memang tidak di nafikan bahawa setiap wanita mahukan kecantikan diri yg sempurna. Kalau boleh muka tu nak yg macam actress Hollywood or Bollywood. Maafla nak katakana, kebanyakan wanita yg cantik ni terlalu perasan dirinya cantik sehinggakan tak mau berkawan dengan orng2 yg sederhana. Nak laki pun kalau boleh yg berkulit licin..Hu3..Tp nak buat macam mana itu kehendak individu..Masyarakat tidak boleh menghalang kecuali menasihati. Tetapi yg tak baiknya golongan cantik ini selalu menggunakan kecantikannya di luar batasan. Nak tau maksud saya tu? Mentang2lakan muka lawa, rambut lurus bergaya tak de cacat kat mane2 langsung tak mau tutup aurat kat kepala. Ye la dah cantik tak kan nak tutup kan bahagian yg boleh di anggap cantik! Sebabtulah sanggup membelakangi agama sendiri. Kalau bukan Islam tak pe la. Yg melayu ni! Mengaku je Islam tp pakaian.. Ha kita tengok pulak potongan badan..Mentang2 kurus kering, slim pulak tu..tak de lemak la katakana..sanggup beli baju saiz yg paling kecil! Sajelakan nak tunjuk bahawa dia tu tak gemuk..Lainlah badan yg berisi tu kan. Ha masa tu jgn lah salahkan pihak lelaki kalau kene cabul! Kaki pulak..mentang2 tinggi kaki tu, putih pulak tu, licin..mulalah nak pakai skirt pendek saje jelakan nak tayang kaki tu..nak tunjuk kat orang bahawa kaki dia lawa. Cuba kalau kaki dia banyak daki, berbulu lebat, nak ke pakai skirt? Ha nanti jgn pulak salahkan Tuhan kalau perempuan banyak kat neraka..Sepatutnya kita fikir kenapa Allah berikan kecantikan kepada kita..Nak tau sebabnya? Supaya kita sentisa bersyukur kepadaNya dan menggunakan kecantikan itu untuk kebaikan. Tunjukan kepada masyarakat walaupun diri kita cantik tp kita masih menjaga adab2 dalam kehidupan, menutup aurat, melakukan amalan2 yg mulia, menghormati orng tua dan macam2 lagi baharulah diri kita menjadi ikutan kepada orang lain. Nanti mesti orng kata “Eh2 dia tu dahlah cantik tp tak sombong, baik pulak tu”.. jgn pulak orng kata “Eh2 dia tu cantikan, tp sayang tak berbudi bahasa dan sombong pulak tu” atau pun “Eh2 tengk kakak tu cantikan dia pakai baju ketat2, esk aku pun nak beli baju macam dia tu. Mesti aku pun jadi cantik”. Ingatlah kat luar sane ramai wanita2 yg mempunyai paras rupa yg cantik tetapi kebanyakan yg saya jumpa budi bahasa mereka tidak sepadan dengan paras rupanya. Yg sedihnya ramai wanita2 yg cantik ini menjadi mangsa kepada lelaki2 buas . Oleh itu jgn lah kita hanya menyalahkan sebelah pihak sahaja, kerana diri kita ini yg sebenarnya membawa kepada masalah berkenaan.

“Woman is create as a part of Man life”