Posts Tagged ‘hormat-menghormati’

Nape Lepas Tangan!

Masyarakat sekarang ni tak boleh harap betul! Suka sangat lepas tangan jika terdapat sesuatu perkara. Suka sangat menunding jari..Contohnya kalau ada perlantikan sebagai ketua, pasti ada saje name yg diutarakan. Dia sikit pun tak mau mengangkat tangan. Suka2 hati aje nak suruh orang lain yg mengisi jawatan tu. Diorang tak tahu camne hati orang tu..nak ke tak nak ke..Tp dipaksa je, lepas tu ketawa suka hati..Yelah diri dah terlepas, yang kene tanggung bukan dia. Tetapi orang yg dicalonkan tu. Tak baik la camtu an..kenela faham perasaan orang lain camne. Jangan sbb nak lepaskan diri sendiri orang lain yg jadi mangsa. Kalau dah tak nak jangan la paksa2. Yang menyakitkan hati pulak, jika lepas dia lantik orang tu jadi ketua, ha mulalah ada sesi tak puas hati, ketawa sini sana, sindir menyindir ni jangan cakaplah..Hai manusia2 nape la ko macam ni..Taulah diri tu hebat tp janganlah sampai mengecilkan hati orang lain. Nampak je alim dan tawadu’k tp sindir menyindir ni amalan biasalah. Bukan nak marah, tp pleasela biarlah gaya tu sama dengan hati dan sifat kita sendiri. Lihat dan teliti diri sendiri barulah cari apa yg salah kat mata dia tu tentang orang lain.

“Hati Orang Kenalah Jaga”