Posts Tagged ‘adab makan’

Diam Sikit Boleh Tak

Ngarp2..isy2 nak makan pun tak senang, ialah dah sorang ni terkunyah2 siap ada backup voice lagi tu. Ha kat dunia ni an adalah sekumpulan manusia yg suka sangat mengeluarkan bunyi semasa makan. Kalau sedap tak pe lah. Ni menyakitkan telinga je, yg dia seronok je makan tanpa menghiraukan orang lain. Tp betulke diorang ni memang macam ni secara semulajadi! Tidak sebenarnya, mereka jadi seperti itu di sebabkan tiada nilai2 adab sopan di dalam diri. Hai makan pun mesti kene ada adab ke? Hu3..Sememangnya setiap perbuatan manusia itu perlu ada adab! Begitu juga dengan adab makan. Bukannya susah..kita hanya perlu menutup mulut ketika hendak menguyah makanan. Barulah bunyi dari mulut tidak akan terhasil n benda ni kalau buat tak rugi pun malah mendapat pahala lagi tu kerana mengikut sunnah nabi. Apala susahnya nak buat, mula2 ambik makanan guna tangan (jgn guna kaki pulak! Melampau la tu) pastu bukak mulut (bukan susah pun, just guna otot kat mulut) then masukan la makanan yg ada kat tangan tu. Tutup mulut semula, akhirnya kunyahlah makanan dalam mulut tu dengn pelahan2 supaya proses penghadaman menjadi mudah. Kepada sesiapa yg suka makan mengeluarkan bunyi yg boleh menyakitkan hati orng lain, tolonglah jaga adab ketika makan. Tak kiralah masa makan kat umahke kat hotelke, janji adab2 semasa makan perlu ada. Tu belum sentuh adab duduk semasa makan. Caya tak ada orang tu makan kakinya melunjur? Tak caya! Ha.. carilah sendiri. Adab pegang garfu, sudu atau pisau? Tu pun kenala tau. Ti tak delah muka tu jd seperti muka cacing kepanasan (macam pernah je aku tengok..Hu3) gurau je la..maksudnya takdela nanti berasa malu kalau nak makan dalam majlis yg mahal2 atau glamour. Apa pun adab semasa makan perlulah ada barulah jd seorang yg bersopan santun..

Opssss

Opssss

“Life need Rule”