Sayang Korang..

Hurm..Gempak n x2..Ha disebabkan Artikel “Aku Pun Punya Perasaan” dapat top post setiap minggu, dengan ini saya mengisytiharkan esok Raya..(gurau je) tak de r..saye tengok artikel “Aku Pun Punya Perasaan” jd top post, jadi saye pun buat la satu Short Drama Story atas title yg same r. Jadi saya harapla an korang pembacasemua dapat lah ambil pengajaran dalam Kisah ni. Ha lagi satu, citer ni saye posting setiap minggu au. K Thanks Korang..Sayang Korang..

Short Novel Drama : Aku Pun Punya Perasaan

Advertisements

Tak baik Au!

Wek2 orang giler…wek2 pondan..wek2 macam2 r lagi manusia ni. Semua dia nak wek2 an. Eh giler ke aku ni wek2 tu pe ha! Wek2 tu macam ejekan la.. Kan orang kita ni selalu mengejek2 kelemahan orang lain. Tak gitu? Tak sepatutnya kita mengecil2kan atau mempermainkan perasan orang lain, kalau kita rasa diri kita hebat, tak payah la kita kacau personaliti orang lain. Jaga diri kita sendiri sudahlah. Ni tak semua orang dia nak ejek dan kejinya. Kalaulah terjadi kat keluarga dia sendiri, tau pulak tu nak marah2..melenting2! Ish2 manusia camni pun ada no..Tau tak setiap manusia tu ada kelemahan..Maknanya orang yg sentiasa keji orang tu juga ada sifat yg lemah. Cuma orang lain tak tau je. Kalau tau, ha siap la dia pulak jadi mangsa.

So ingatlah, hati orang lain kena la jaga gak, agak2 la ye bukan hati kita je nak dijaga.

“Keep Yr Eyes Deep Yr Heart”

Nape Lepas Tangan!

Masyarakat sekarang ni tak boleh harap betul! Suka sangat lepas tangan jika terdapat sesuatu perkara. Suka sangat menunding jari..Contohnya kalau ada perlantikan sebagai ketua, pasti ada saje name yg diutarakan. Dia sikit pun tak mau mengangkat tangan. Suka2 hati aje nak suruh orang lain yg mengisi jawatan tu. Diorang tak tahu camne hati orang tu..nak ke tak nak ke..Tp dipaksa je, lepas tu ketawa suka hati..Yelah diri dah terlepas, yang kene tanggung bukan dia. Tetapi orang yg dicalonkan tu. Tak baik la camtu an..kenela faham perasaan orang lain camne. Jangan sbb nak lepaskan diri sendiri orang lain yg jadi mangsa. Kalau dah tak nak jangan la paksa2. Yang menyakitkan hati pulak, jika lepas dia lantik orang tu jadi ketua, ha mulalah ada sesi tak puas hati, ketawa sini sana, sindir menyindir ni jangan cakaplah..Hai manusia2 nape la ko macam ni..Taulah diri tu hebat tp janganlah sampai mengecilkan hati orang lain. Nampak je alim dan tawadu’k tp sindir menyindir ni amalan biasalah. Bukan nak marah, tp pleasela biarlah gaya tu sama dengan hati dan sifat kita sendiri. Lihat dan teliti diri sendiri barulah cari apa yg salah kat mata dia tu tentang orang lain.

“Hati Orang Kenalah Jaga”

Eeee YErk! Pengotornye dia

Ramai yang menganggap bahawa air liur manusia menjijikan dan mengotorkan. Ada pulak 2 yg sengaja meludah kat cni la kat sana la..Sbbnya? Tak tau la napa..Maybe dia ingat air liur diorang tu wangi la kot! Or saje je nak tunjuk diri hebat dengan cara meludah. Tp tu semua terpulanglah..diorang yg rugi..Rugi? Hu2. Memang ramai yg tak tau air liur membawa kepada banyak kelebihan..Betulke? Napa Tak caye? Sebenarnya air liur merupakan ‘Vaksin’ kpd tubuh badan manusia. Protein yg sebenarnya ada di dalam air liur boleh menghalang kita daripada dijangkiti AIDS. Ianya telah dikaji oleh para saintis. Selain itu air liur ini menghalang bacteria ‘jahat’ dari memasuki tubuh badan. Nak tau lagi tak? Sebenarnya air liur kita ni boleh dijadikan diagnosis untuk mengetahui sesuatu penyakit atau untuk mengetahui identity seseorang tanpa mengambil sampel darah atau urine test. Mudah tak kalau kita an nak buat pemeriksaan kesihatan dengan hanya meludah? Sbb air liur kita boleh mengesan kita ni dapat penyakit apa seperti selesema. Selain itu, ia juga dapat mengetahui tahap keseburan wanita. Di mana molekul yg terdapat pada air liur berubah. Nak tak lg tak? Tak semestinya manusia je ada kelebihan camtu..Haiwan pun ada. Air liur tikus dapat membantu pemulihan luka yg terdapat padanya dengan cepat. Air liur semut juga dapat mencairkan struktur darah. Ha..cam2 la lebih kurang berkenaan air liur ni..Caye taak caye tu lu punya hal. Gua dah setle dah g tau ni. CawW


“ The Dirt Not Only Dirt but Curve ”

Aku cantik kannnnnnn!

Herm! Cantiknya aku ni, tengok cantik tak aku? Hu3..Persannya minah ni. Memang tidak di nafikan bahawa setiap wanita mahukan kecantikan diri yg sempurna. Kalau boleh muka tu nak yg macam actress Hollywood or Bollywood. Maafla nak katakana, kebanyakan wanita yg cantik ni terlalu perasan dirinya cantik sehinggakan tak mau berkawan dengan orng2 yg sederhana. Nak laki pun kalau boleh yg berkulit licin..Hu3..Tp nak buat macam mana itu kehendak individu..Masyarakat tidak boleh menghalang kecuali menasihati. Tetapi yg tak baiknya golongan cantik ini selalu menggunakan kecantikannya di luar batasan. Nak tau maksud saya tu? Mentang2lakan muka lawa, rambut lurus bergaya tak de cacat kat mane2 langsung tak mau tutup aurat kat kepala. Ye la dah cantik tak kan nak tutup kan bahagian yg boleh di anggap cantik! Sebabtulah sanggup membelakangi agama sendiri. Kalau bukan Islam tak pe la. Yg melayu ni! Mengaku je Islam tp pakaian.. Ha kita tengok pulak potongan badan..Mentang2 kurus kering, slim pulak tu..tak de lemak la katakana..sanggup beli baju saiz yg paling kecil! Sajelakan nak tunjuk bahawa dia tu tak gemuk..Lainlah badan yg berisi tu kan. Ha masa tu jgn lah salahkan pihak lelaki kalau kene cabul! Kaki pulak..mentang2 tinggi kaki tu, putih pulak tu, licin..mulalah nak pakai skirt pendek saje jelakan nak tayang kaki tu..nak tunjuk kat orang bahawa kaki dia lawa. Cuba kalau kaki dia banyak daki, berbulu lebat, nak ke pakai skirt? Ha nanti jgn pulak salahkan Tuhan kalau perempuan banyak kat neraka..Sepatutnya kita fikir kenapa Allah berikan kecantikan kepada kita..Nak tau sebabnya? Supaya kita sentisa bersyukur kepadaNya dan menggunakan kecantikan itu untuk kebaikan. Tunjukan kepada masyarakat walaupun diri kita cantik tp kita masih menjaga adab2 dalam kehidupan, menutup aurat, melakukan amalan2 yg mulia, menghormati orng tua dan macam2 lagi baharulah diri kita menjadi ikutan kepada orang lain. Nanti mesti orng kata “Eh2 dia tu dahlah cantik tp tak sombong, baik pulak tu”.. jgn pulak orng kata “Eh2 dia tu cantikan, tp sayang tak berbudi bahasa dan sombong pulak tu” atau pun “Eh2 tengk kakak tu cantikan dia pakai baju ketat2, esk aku pun nak beli baju macam dia tu. Mesti aku pun jadi cantik”. Ingatlah kat luar sane ramai wanita2 yg mempunyai paras rupa yg cantik tetapi kebanyakan yg saya jumpa budi bahasa mereka tidak sepadan dengan paras rupanya. Yg sedihnya ramai wanita2 yg cantik ini menjadi mangsa kepada lelaki2 buas . Oleh itu jgn lah kita hanya menyalahkan sebelah pihak sahaja, kerana diri kita ini yg sebenarnya membawa kepada masalah berkenaan.

“Woman is create as a part of Man life”

Diam Sikit Boleh Tak

Ngarp2..isy2 nak makan pun tak senang, ialah dah sorang ni terkunyah2 siap ada backup voice lagi tu. Ha kat dunia ni an adalah sekumpulan manusia yg suka sangat mengeluarkan bunyi semasa makan. Kalau sedap tak pe lah. Ni menyakitkan telinga je, yg dia seronok je makan tanpa menghiraukan orang lain. Tp betulke diorang ni memang macam ni secara semulajadi! Tidak sebenarnya, mereka jadi seperti itu di sebabkan tiada nilai2 adab sopan di dalam diri. Hai makan pun mesti kene ada adab ke? Hu3..Sememangnya setiap perbuatan manusia itu perlu ada adab! Begitu juga dengan adab makan. Bukannya susah..kita hanya perlu menutup mulut ketika hendak menguyah makanan. Barulah bunyi dari mulut tidak akan terhasil n benda ni kalau buat tak rugi pun malah mendapat pahala lagi tu kerana mengikut sunnah nabi. Apala susahnya nak buat, mula2 ambik makanan guna tangan (jgn guna kaki pulak! Melampau la tu) pastu bukak mulut (bukan susah pun, just guna otot kat mulut) then masukan la makanan yg ada kat tangan tu. Tutup mulut semula, akhirnya kunyahlah makanan dalam mulut tu dengn pelahan2 supaya proses penghadaman menjadi mudah. Kepada sesiapa yg suka makan mengeluarkan bunyi yg boleh menyakitkan hati orng lain, tolonglah jaga adab ketika makan. Tak kiralah masa makan kat umahke kat hotelke, janji adab2 semasa makan perlu ada. Tu belum sentuh adab duduk semasa makan. Caya tak ada orang tu makan kakinya melunjur? Tak caya! Ha.. carilah sendiri. Adab pegang garfu, sudu atau pisau? Tu pun kenala tau. Ti tak delah muka tu jd seperti muka cacing kepanasan (macam pernah je aku tengok..Hu3) gurau je la..maksudnya takdela nanti berasa malu kalau nak makan dalam majlis yg mahal2 atau glamour. Apa pun adab semasa makan perlulah ada barulah jd seorang yg bersopan santun..

Opssss

Opssss

“Life need Rule”

Mentang2 Handosome!

Bertuahkan jika seseorang lelaki itu mepunyai rupa paras yg boleh dikatakan ‘machor n handsome’..tidak perlulah nak malu jika berhadapan dengan orang ramai. Memang tidak dinafikan akan wujudnya perasaan cemburu bg lelaki yg kurang paras rupa. Tetapi ini semua ciptaan tuhan. Ada kelebihan dan kekurangan yg akan dipikul oleh individu berkenaan. Adake kekurangan bg golongan yg handsome ni? Yup..Sebenarnya mereka mempunyai banyak kekurang dan kelemahan. Golongan sebegini selalunya berlagak sombong dan sentiasa berasa dirinya hebat dan terbaik. Oleh itu setiap pelakuannya mengambarkan kebanggaan supaya orang melihat dirinya hebat. Masa tu mulala mereka akan menunjukkan sifat mereka yg sebenar. Selain itu mereka sering menjadi perhatian daripada golongan wanita. Maka wujudnya title “PlayBoy”, yg sering bertukar-tukar pasangan. Mereka ini juga sentiasa boros dengan membelanjakan wang mereka untuk memastikan diri sentiasa berketrampilan dan segak bergaya. Sentiasa menginginkan pakaian yg berjenama walaupun dirinya tak sekaya mana. Lelaki yg handsome juga akan sentiasa menjaga tubuh badan supaya kelihatan tampan dan bermuscle. Mereka sukar untuk melakukan aktiviti yg berkaitan kemasyarakatan kerana terlalu menjaga imej dan rupa paras. Selain itu golongan ini juga akan sentiasa popular di hati masyarakat sekeliling kerana menjadi rebutan gadis2 remaja yg berfikiran kolot, (hanya mementingkan rupa). Mereka juga berhati2 bila bergaul dengan rakan2 dan tidak berpeluang bergerak bebas karana terlalu control machor. Berbeza dengan golongan yg mempunyai rupa paras yg sederhana. Mereka sentiasa berasa rendah diri (itu lebih baik dr bangga diri), bebas bergerak tanpa orang lain menghiraukan dirinya. Sukar orang lain mencari keburukan atau kelemahan dirinya kerana setiap perbuatan yg dilakukan merupakan dirinya yg sebenar. Mereka jujur di dalam pergaulan dan tidak perlu bermuka-muka.
Kesimpulannya, kita perlu bersyukur atas setiap pemberian yg dikurniakan oleh Allah S.W.T. Sememangnya bertuah bg lelaki yg mempunyai rupa paras yg menarik. Tetapi Allah itu maha adil, Dia akan member lebih ujian kepada mereka yg berasa dirinya sempurna. Sememangnya jika boleh setiap manusia mahukan rupa paras yg baik dan menarik. Tetapi ingat jika semua manusia Allah kurniakan dengan kecantikan maka tiadalah manusia yg mempunyai nilai budi yg baik kerana terlalu mengejar dan berlumba-lumba untuk menjadikan dirinya terbaik. Maka diingatkan kepada golongan lelaki yg sempurna rupa parasnya, sentiasalah bersyukur atas kurniaan yg anda perolehi. Gunakanlah ia dengan sebaik2nya dan janganlah anda terlalu bongkak dengan apa yg anda perolehi itu. Ingatlah ianya tidak akan kekal. Kepada golongan sederhana pula, janganlah anda sedih dan terlalu merendah diri di sebabkan rupa paras anda, ingatlah ianya merupakan suatu kelebihan yg Allah kurnikan kepada kita.

‘Biarlah kita dilumpuri, Tetapi jangan kita meninggi diri’

Hati Kita Sama Tak?

Nantikan artikal “Hati Kita Sama Tak?” mei ini….

Aku Pun Punya Perasaan

Dalam kehidupan ini ada bermacam-macam jenis manusia. Ada yang baik, jahat, sombong, kasar dan sebagainya. Mengapa Allah S.W.T menjadikan manusia dalam bentuk pelbagai? Salah satunya adalah supaya kita saling berpesan-pesan antara satu sama lain. Tetapi apakah hikmah kejadian manusia yang mencintai golongan sejenis? Atau lebih dikenali sebagai ‘Homoseksual’! Mengapa mereka perlu ada di dalam kehidupan ini? Pasti ada tujuan dan tauladan disebalik kejadian mereka. Tetapi manusia dinihari hanya tahu mengutuk, mengeji golongan yang sebegini. Sebagai manusia yang mempunyai akal yang waras kita tidak perlu sering bersangka buruk kepada mereka. Terfikirkah anda semua mengapa mereka menjadi sedemikian? Semua ini akan saya ungkaikan satu persatu.

Mari kita mengenali siapa mereka ini sebenarnya. Homoseksual terbahagi kepada dua kategori iaitu golongan GAY dan LESBIAN. Sebenarnya mereka ini seperti manusia biasa, yang membezakan hanyalah perasaan kasih-sayang mereka kepada golongan yang sejenis. Salah satu hkmah kejadiannya adalah supaya kita saling bantu-membantu antara satu sama lain, selain itu supaya kita insaf bahawa hukum alam Tuhan tidak akan boleh kita lawani.

Sebagai manusia kita perlu sama-sama mencari jalan bagimana hendak membantu mereka, bukannya mencaci atau memarahi mereka. Sebenarnya mereka tidak mahu pun menjadi seperti demikian, tetapi disebabkan tiada dorongan atau pertolongan daripada kita semua inilah antara faktor mereka lebih jauh hanyut ke lembah kemaksiatan. Mereka sebenarnya baik dan ikhlas dalam persahabatan. Namun sesetengah dari kita hanya tahu lari dan menjauhi mereka. Tidak salah rasanya mendekati golongan sebegini. Saya ingin persoalkan kemana perginya pegawai-pegawai yang seharusnya membantu golongan sebegini.. Mengapa mereka mengabaikan golongan sebegini..Sepatutnya mereka perlu memantau dan mengadakan seminar-seminar khas yang berbentuk ilmiah bagi membantu mengembalikan personaliti asal mereka. Namun, pihak-pihak tertentu ini tidak memperdulikan hal-hal sedemikian, mereka hanya mementingkan kes-kes seperti pelacuran, makyah, judi dan sebagainya. Tetapi golongan HOMOSEKSUAL ini diketepikan. Dan ianya hanya menjadi isu setahun sekali, di mana meraka dan kita semua tidak menyedari pertambahan bilangan golongan sebegini.

Marilah semua wahai warga yang di sayangi oleh Allah S.W.T. dunia ini bukan milik kita sahaja tapi semua. Tidak salah jika kita salinng bantu-membantu dan kasih-mengasihi. Dan tidak patut kita saling benci-membenci dan pilih-memilih dalam hal-hal  sebegini. Alangkah indahnya jika setiap manusia itu mendapat apa yang mereka impikan. Ingat! tidak semua manusia mempunyai nasib yang baik. Jika saya diberi peluang untuk menjalankan tanggungjawab ini Insyaallah saya akan lakukan. Tetapi tidak mampu rasanya jika saya seorang dan yang lain hanya mendagu menunding jari. Ayuh kita sama-sama membantu mereka semua. Yang penting semua Umat Islam perlu dan pasti akan bersatu.

Buat Renungan..

õ Lakarilah Hatimu Dengan Pengalaman Diri õ

Wow! He Smoking!

The Negative Consequences of Smoking

Most of people in Malaysia are smokers. They are including teenagers, adults and old stage. It does not have different between man and woman. They love smoking and it like a hobby among them. In their mind, by eating smoke they can be a gentle person or brave person. Where somebody can’t do like them beside they are different. Actually they are acknowledging about the consequence of cigarette.
Cigarette is a tight roll of a special kind of dried left in a small paper tube. One of ingredient in cigarette is Nicotine. It is an addictive potent drug. That why, people who are taking cigarette once, can’t to get of from it. It is absorbed into blood when smoke is inhaled. This is the one of dangerous of smoking.
Cigarette is bringing risk in health body. Many example that showing the negative of smoking mostly on body. They can increase heart beat and blood pressure. It make someone quick nervous and always fill out of the ordinary. By taking cigarette, thickening layer will build in. It can cause someone, difficult to breath and fell like strong pressure on the chest.
In Malaysia, Malaysian who are getting lung cancer is highest then another infection. This cancer starting from who are love smokings. Cancer is the hazardous ailing in the world. It brings someone near to die. It same happens with heart cancer, where it maybe can attacks someone by the heart attack. Heart attack is a life and death emergency. When it’s happens every second count. The leading signs of heart attack are chest pain that may include additional pain in one or both arms the jaw and the back.
Must remember to woman’s who are feel affection for smoking, where the passive smoking linked to cervical cancer. Actually woman is unsuitable to smoke, because it can damage their life by miscarriages during pregnancy effect from smoking.
As a human, we must take care to environment where we are living in. But some people ignorant about it. Naturally, smoke from a smoker can cause air pollution especially in air-conditioned places, where human take breath in it. As a result, people getting bad breath that why people who are clean from smoke activities will being paid with risk too. Furthermore smoke can leave reeking on the clothes.
In conclusion, smoking is the number one killer not only in Malaysia but around the world. It not brings benefit to us but almost to waste. Imagine when someone expenses RM5 for buying cigarette per a day, when we count for a year like someone collecting money to buy a motorcycle or maybe a car. So, people must use their thinking to make kindness choosing to elaborate in their social life. At the end, life is difficult if someone can’t care their selves and going their life without care another else.

õ Don’t Fill Your Life With Evil Poke õ

Newer entries » · « Older entries